Przed Domem Długosza 27 października 1937 r. stoją od prawej: ks. Edward Górski, Karol Estreicher jun., bp. Jan Kanty Lorek, ks. Andrzej Wyrzykowski.
W dniu 30
września 2016 r. w siedzibie Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie odbyła
się III Konferencja Estreicherowska w 110. Rocznicę urodzin Karola Estreichera
jr. największego rewindykatora, zrabowanych w Polsce przez Niemców dzieł
sztuki, w historii Europy. Podczas konferencji miał miejsce także akcent sandomierski. Urszula Stępień kustosz Muzeum Diecezjalnego wygłosiła referat zatytułowany: Finis opus coronat Karol Estreicher jun. twórca ekspozycji Muzeum Diecezjalnego w Domu Długosza
Prelegentka przypomniała, że o sandomierskim Muzeum Diecezjalnym powiada się,
że stanowi przykład muzeum muzealnego,
które zachowało reguły własnego powstania.
Kolejnym opiekunom zbiorów udało się zatrzymać w prawie niezmienionym kształcie
układ ekspozycji, jaki nadał jej w
latach 1936 -1937 Karol Estreicher jun. historyk sztuki z Uniwersytetu
Jagiellońskiego. To właśnie jest wyróżnikiem Muzeum Diecezjalnego, jego koncepcja i
zawartość to synteza polskiego kolekcjonerstwa XIX wieku. Z inicjatywy Karola
Estreichera odnowiono w Krakowie wiele obrazów i zabytkowych tkanin. Według
jego projektu wykonane zostały drewniane
tabliczki z numeracją, które zawieszono nad wejściem do każdej z siedmiu sal
ekspozycyjnych, a także metalowe płytki z opisami eksponatów. Karol Estreicher
spędził wiele godzin przy inwentaryzowaniu i opisywaniu eksponatów. Wszystkie
obiekty zostały oznaczone i przyklejono do nich papierową karteczkę z numerem
inwentarzowym. Otwarcie Muzeum w Domu
Długosza miało miejsce w dniu 26
października 1937 r. Oto fragment artykułu, który ukazał się z tej okazji na
łamach „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”: W dniu
26 bm. jednym z najpiękniejszych ostatnich dni złotej jesieni, odbyły się w
Sandomierzu piękne uroczystości otwarcia
Muzeum Diecezjalnego […] W ciągu ostatnich dwu lat dr Karol Estreicher
urządził Diecezjalne Muzeum w salach Domu Długosza. Ciężka to była i niełatwa
praca, tym bardziej, że dr Estreicher pracując równocześnie przy katedrze
sztuki UJ musiał wciąż wyjeżdżać do Krakowa, prowadząc prace równocześnie w obu
miastach. Pod jego kierunkiem zbiory poddano fachowej konserwacji oraz wykonano
szereg najbardziej nowocześnie pomyślanych gablot i szaf, mających służyć na
pomieszczenie zbiorów. Najcenniejszym działem są liczne tkaniny i hafty. Pod
tym względem muzeum sandomierskie wybija się na jedno z czołowych miejsc. […]
W Muzeum zyskał Sandomierz ważną nader
placówkę kulturalną. Duchowieństwu sandomierskiemu, jak również dr K.
Estreicherowi należy się szczera wdzięczność za zorganizowanie instytucji,
która pod każdym względem jest wzorowa. Znaczenie Muzeum Sandomierskiego jest nie tylko lokalne. Muzeum stanie się z
pewnością ośrodkiem pracy naukowej, zyskując znaczenie
ogólnokrajowe. Przybyła nam jeszcze jedna instytucja o ważnym znaczeniu.
Sala V Muzeum Diecezjalnego urządzona przez Karola Estraichera
Sala V Muzeum Diecezjalnego urządzona przez Karola Estraichera
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz